Første kvartal 2017: Norconsult med høyt aktivitetsnivå og solide tall

16. mai 2017

Norconsult leverte solide tall i første kvartal 2017. Omsetningen utgjorde 1 151 millioner kroner (1008 mill. i første kvartal 2016), mens driftsresultatet ble 92,4 millioner (75,7 mill.). Driftsmarginen endte på solide 8 prosent (7,5 prosent).

Første kvartal 2017: Norconsult med høyt aktivitetsnivå og solide tall
​– Vi er tilfredse med å levere både omsetningsvekst og resultatforbedring i årets første kvartal, sier konsernsjef Per Kristian Jacobsen.

– Vi er tilfredse med å levere både omsetningsvekst og resultatforbedring i årets første kvartal. Aktivitetsnivået er høyt innen flere av våre markedsområder, noe som har gitt Norconsult en solid start på året, sier konsernsjef Per Kristian Jacobsen.

Det er særlig utviklingen i det norske markedet som har bidratt positivt til veksten. Aktivitetsnivået er høyt også i de øvrige skandinaviske landene, og særlig i Sverige. Veksten i kvartalet er hjulpet av at påsken i år falt i andre kvartal, mens den i fjor var i første kvartal. Den underliggende veksten er allikevel sterk med omkring 6,5 prosent.

Tre oppkjøp i Norge

På Vestlandet har Norconsult i første kvartal kjøpt de tre selskapene Faaland Arkitekter i Bergen, Leiv Nes Arkitekter i Stavanger og konsulentselskapet Kon-Sul med lokalt nedslagsfelt på Haugalandet og i Ryfylke.

Norconsult har med det befestet sin posisjon som Norges største, og en av de ledende tverrfaglige rådgiverbedriftene i Norden. Selskapet gjennomfører årlig over 20 000 små og store oppdrag nasjonalt og internasjonalt, innen tjenester rettet mot samfunnsplanlegging, prosjektering og arkitektur.