Norconsult vant elbuss-kontrakt i Agder

27. oktober 2017

Agder Kollektivtrafikk AS (AKT) har tildelt Norconsult kontrakt om utredning av elektrifisering av bybussene i Agder. Thema Consulting Group er underleverandør.

Norconsult vant elbuss-kontrakt i Agder
Visualisering av elektrisk buss og pantograf på Drammen busstasjon (Brakar, 2017).

AKTs strategiplan for 2017-2020 fokuserer blant annet på miljøtiltak for å redusere utslipp fra busstrafikk. Samtidig skal det tas i bruk ny teknologi som skal bidra til å gjøre kollektivtilbudet enda mer attraktivt, og samtidig mer kostnadseffektivt.

– Vi ser frem til å bistå i arbeidet med å elektrifisere bybussene i Agderbyene Kristiansand og Arendal. Utredningen skal blant annet gi svar på om depotlading eller hurtiglading er det beste teknologivalget for elektriske busser i Agder, og når det bør introduseres, sier prosjektdirektør Bent Ånund Ramsfjell i Norconsult.

Norconsult jobber aktivt med lignende oppdrag, og bistår for tiden Brakar med innføring av den første helelektriske busslinjen basert på hurtiglading i Norge. Norconsult har også bistått Troms fylkeskommune med anbefalinger i deres elbussprosjekt.

Nylig ble det avholdt et prosjektseminar i Kristiansand med bred deltakelse fra berørte offentlige myndigheter. Seminaret var en viktig milepæl i prosessen. Målet er å dele informasjon og kunnskap, og å oppnå økt bevissthet knyttet til muligheter og konsekvenser ved alternative teknologivalg.