Ny rapport om uteområder i skoler og barnehager
24. januar 2020
Uteområder i barnehager og skoler. Hvordan sikre kvalitet i utformingen?
Kine H. Thorén, professor ved Institutt for landskapsarkitektur ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), presenterte på Utdanningsdirektoratets nasjonale konferanse om fysisk læringsmiljø denne uken en ny rapport om uteområder i barnehager og skoler. Thorén er hovedforfatter av rapporten, som er finansiert av Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Barn og unge i Norge tilbringer i dag mye tid i barnehagenes og skolenes uteområde, både i og utenfor åpningstid. Uteområdet omfatter flere funksjoner, for eksempel som et sted for lek og sosial møteplass og som undervisningsarena. Thorén m.fl har i arbeidet studert hvordan uteområdene i skoler og barnehager kan bidra til å motvirke økende inaktivitet, og skape god helse og trivsel.
Rapporten har som formål å fremskaffe kunnskap for nye anbefalinger om arealstørrelse og innhold i uteområdene, gi eksempler på gode modeller for hvordan uteområdene kan ivaretas, samt peke på eventuelle behov for endringer av gjeldende regelverk.
Les også: